BEZGREŠNO ZAČEĆE BLAŽENE DJEVICE MARIJE (Srijeda, 8. prosinca 2021.) SMISAO BLAGDANA Početak kao milost

2021-12-11

Šteta je što su neke svetkovine, poput Bezgrešnog začeća, u vjerničkom životu nekako izgubile na važnosti. A to su jako važni blagdani. Stoga ih ponovno ističemo kako bi zadobile dužno mjesto u kršćanskom, ne samo liturgijskom, nego i redovitom životu.


1. Što slavimo? Slavimo činjenicu da je jedna ljudska egzistencija, već od svoga početka, "puna milosti". Slavimo, dakle, Božje djelo, Božji zahvat koji je u jednoj ljudskoj situaciji poprimio izgled "bezgrešnosti". Kod toga je najvažnije imati na umu glavnog djelatnika toga povijesnog događaja, a to je sam Bog. Slavimo, dakle, Boga koji je aktivan u povijesnim zbivanjima, slavimo Boga koji čini da ljudska povijest ne bude samo povijest 'grijeha' nego i povijesti "milosti" i miline.


2. Riječ je o jednom stvorenju, o Mariji iz Nazareta. To što je bila "bez grijeha začeta", dakle već od samoga početka svoga života (u utrobi majke Ane) nije samo njezina osobna situacija nego je 'govor', riječ, znak koji otkriva lice Božje, otkriva Boga i njegovu akciju, njegov način odnošenja prema ljudskim sudbinama.


3. Božje djelo Marijina Bezgrešnog začeća jest i obećanje budućeg oslobođenja od grijeha čitave ljudske povijesti, nagovještaj buduće sveopće 'bezgrešnosti', odnosno nadvladavanja 'grijeha', ujedno je znak i svjedočanstvo sadašnjeg Božjeg djelovanja: Bog je onaj koji sada aktivno pobjeđuje grijeh u svijetu, koji sada nadvladava zlo, koji sada ljude oslobađa, koji sada čini ljude 'punima milosti', koji sada već razlijeva svoju milost-milinu u ljude, u njihove situacije.


4. Jasno, tu se postavlja, u bîti nerazrješivo, pitanje ljudske 'suradnje' s Bogom, prihvaćanja Božjeg djelovanja, Božjeg zauzimanja, ali svijet o Božjem "blagoslovu u Kristu" čini da naši napori ne budu 'Sizifovi pothvati' nego pouzdano otvaranje Božjoj zauzetoj akciji, koja će ipak svijet i povijest dovesti do "punine milosti", da u ovom svijetu ima doista dobrota i svetost više prava nego bezakonje i zlo.


5. Danas slavimo Marijin milosni početak, koji se razvio i rascvao u jednu 'milu' ljudsku egzistenciju, koja je među ostalim postala i vrlo plodna - rodila je Spasitelja. I posadašnjenje današnjeg blagdana nije samo u veličanju ovog Božjeg djela, Marijinog začeća, nego je ujedno slavljenje osnovne Božje inicijative, koja hoće sve ljude, sve vjernike, omilostiviti da bi bili milosno plodni. Slavlje se ne može zaustaviti - to valja naglasiti - samo na promatranju Marije nego se mora nužno proširiti na Boga i njegov način odnošenja prema ljudima, koje bi ih htjelo učiniti "punima milosti" da bi i oni, "silom odozgo", bili roditelji bezgrešnog začeća, svijeta "punog miline". Za kršćane to nije samo težnja, a još manje tlapnja, nego činjenica koja je dar i poslanje, a po Duhu i osposobljenje.


Zaključno

Slavimo svetkovinu Marijinog bezgrešnog začeća. Slavimo Božje djelo koje je Mariju učinilo punom milosti već od početka. Takvom Bogu možemo i mi bez straha priznati svoje nedostatke i grijehe da bi i nas učinio punima svoje miline. To je za kršćane izvor prave radosti. I neka ljudi koje ćemo susretati osjete da nas Bog i danas hrani svojom utjelovljenom Riječi, da nas nadahnjuje svojim Duhom.