Ipak postoje oprečne predodžbe o Bogu, zašto?

2022-02-12

Naše predodžbe Boga često odgovaraju našem životnom iskustvu. Naravno, dijete ima drugačije predodžbe boga od odrasloga čovjeka. Djeca projiciraju svoju želju za sigurnošću na Boga. Na taj se način susreću s uistinu važnom stranom Boga. Mladi ljudi vide u Bogu onoga koji nas izaziva. Kao odrastao čovjek, ja u Bogu gledam onoga koji me vodi u istinitost, kojeg ne mogu izbjeći. ali ja doživljavam Boga i kao onoga koji me oslobađa vlasti drugih ljudi, onoga koji mom životu pruža stalnost i uporište, koji me vodi u daljinu. Sve te predodžbe Boga koje stvaramo tijekom života izražavaju u danom trenutku nešto od Božje bîti, ali on nisu dovoljne da bi primjereno opisale Boga.

Stvaranje predodžbe Boga tijesno je povezano sa stvaranjem predodžbe o sebi. Različite predodžbe Boga možemo objasniti imajući u vidu naše raznoliko životno iskustvo. Već vlastita iskustva, iskustva s roditeljima, ali ona koja stječemo u okvirima određenog . ponešto patrijarhalnog - društva, primjerice, iskustva s ocem, imaju utjecaja na ono što povezujemo s predodžbom Boga Oca. Zato je važno propitivati predodžbe koje stvaramo o Bogu i oslobađati ih se. Svakako, ne možemo živjeti posve bez predodžbi. Doduše, negativne predodžbe Boga moramo zamijeniti pozitivnima. Ali i kod pozitivnih predodžbi moramo uvijek imati na umu da su to samo predodžbe, a da je Bog s one strane predodžbi.

Ne valja ustrajati na djelomičnim istinama i apsolutizirati ih. Dakako, to ne znači da bi se čovjek trebao odreći svoje težnje za spoznajom. Upravo s obzirom na mnogostruka religiozna i duhovna iskustva i gledišta važno je biti otvoren za bogatstvo i puninu te spoznaje.

Dobro je da i u našoj tradiciji postoje oprečne predodžbe Boga. Na taj ga način ne određujemo tako lako. Kroz suprotnosti gledamo sasvim drugoga Boga:

Bog je osoban i nad-osoban.

On je Gospodin pred kojim padam na koljena.

On je prijatelji koji me podržava.

On je stvoritelj svijeta, i on je u mom srcu.

O Bogu mogu razmišljati samo u suprotnostima. Suprotnosti mi pokazuju da nijednu predodžbu ne smijem čvrsto vezati uza nj, nego da trebam kroz mnoge predodžbe tražiti u konačnici nepojmljivoga Boga.